שנת המס 2023 נפתחה ואנחנו מזמינים אתכם לוובינר הפקת דו"ח במערכת אלפי
יום שני 15/04 בשעה 20:30

דוחות שעצמאים צריכים להכיר

כל העסקים נדרשים להכין דוחות, וחשוב להכירם לטובת ניהול תקין של העסק ולהימנעות מקנסות. דוחות מסוימים נדרשים בהגשה לרשויות על פי חוק, לדוגמא: דו"ח שנתי למס הכנסה. מנגד, יש דוחות שנועדו לסייע בהתייעלות העסק, בניתוח הפעילות שלו ובהנגשת מידע למשקיעים. לא כל העסקים חייבים בהגשת כל הדוחות; לכן, כדאי לכל עצמאי להכיר את הדוחות, לדעת מתי יש חובת דיווח, והיכן שאין חובת דיווח – אילו דוחות יכולים להועיל לעסק.

דו"ח שנתי למס הכנסה

הדו"ח השנתי מוגדר כדו"ח חובה לכל עצמאי; כמו כן, ישנם שכירים שבמקרים מסוימים נדרשים להגישו. מטרת הדו"ח היא לפרט את כל הכנסות העסק והוצאותיו, ולחשב את הרווחים לשנה הרלוונטית. בדו"ח השנתי מפרטים את כל סוגי ההכנסות, בין אם מדובר בהכנסות מהשקעות (דיבידנדים, רווחי הון, דמי שכירות וכו') ובין אם מדובר בהכנסות עסקיות, מביטוח לאומי או מקצבאות. מס הכנסה מחשב את חבות המס של בעל העסק על פי דו"ח זה, ובהתאם לכך מתחשבן מולו – אם לא שולמו מספיק מקדמות או אם יש להחזיר מקדמות ששולמו ביתר.
במקרים מסוימים, מס הכנסה מבקש משכירים להגיש דו"ח שנתי, למשל שכיר המחזיק מעל 10% בחברה, שכיר בעל הכנסה גבוהה במיוחד, שכיר המקבל הכנסות שכירות גבוהות, ועוד מגוון מקרים שונים. נישומים בעלי הכנסות שנתיות הנמוכות מ-60 אלף ש"ח יכולים להגיש טופס 137 – דו"ח שנתי מקוצר.

על הנישומים להגיש את הדו"ח השנתי עד סוף חודש מאי, אך במקרים רבים ניתן לקבל הארכה, לעיתים אפילו עד לסוף שנת הדיווח. 
אי הגשת הדו"ח, או הגשתו בצורה שקרית, מהווים עבירות פליליות המלוות בקנסות, ולעיתים אף בכתבי אישום

דו"ח מקדמות מס

כל עסק, בהתאם למחזור הכנסותיו, נדרש להגיש דו"ח מקדמות מס אחת לתקופה (בדרך כלל אחת לחודש או חודשיים, ובמקרים מסוימים פעם בשנה), בנוסף לתשלומי מס כאשר יש שיעור מס קבוע מראש; לדוגמה, הכנסות משכירות במסלול 10%. שיעור המס מחושב לפי הכנסות העסק מהשנה הקודמת, או לפי צפי ההכנסות לעסק חדש. בסוף השנה מחשבים את שיעור המס המדויק, ואז ניתן להתקזז מול מס הכנסה ולהשלים תשלומים אם חסר, או לקבל החזר בגין תשלום יתר. 
כמו כן, עצמאים יכולים לבקש להקטין או להגדיל את המקדמות במהלך השנה אם יש שינוי בתזרים העסק, באמצעות טופס 2216א'.

דו"ח מע"מ

עסק פטור אינו נדרש לשלם מע"מ, ולכן נקרא עוסק פטור. 
מי יכול להיות עוסק פטור?
עוסק שמחזור העסקאות השנתי שלו לא יעלה על הסכום הקבוע לאותה שנה, כפי שנקבע בהוראות חוק המע"מ לעניין עוסק פטור (בשנת 2022 עודכן הסכום ל– 102,292 ₪ בשנה, כלומר ממוצע חודשי של 8,524 ₪.).
בעל עסק פטור נדרש להגיש הצהרה על הכנסותיו למע"מ פעם בשנה. אם העסק מכניס מעל תקרת העוסק הפטור, בעל העסק יידרש לשלם את המע"מ עבור ההפרש מתקרת הפטור.
בעל עסק מורשה מחויב בהגשת דו"ח מס ערך מוסף כל חודש או חודשיים, לפי הנחיית פקיד השומה. כמו כן, עליו לדווח על היקף פעילותו העסקית לתקופה הנתונה. 
עסק מורשה נדרש לשלם 17% מע"מ על כל הכנסה, אך ניתן ואף רצוי לקזז מהתשלום את המע"מ ששולם בגין הוצאות העסק.

דו"ח רווח והפסד

כל בעל עסק המתנהל נכון מבצע מעקב אחר הכנסות והוצאות העסק. דו"ח רווח והפסד מסכם את ההכנסות השונות של העסק, את הוצאותיו ואת הרווח הסופי. בנוסף לפעילות העסקית, הדו"ח כולל גם פירוט על פעולות מימון (למשל, הלוואות), מיסוי ועוד.
דו"ח זה חשוב הן לניהול העסק והן לביצוע פעולות פיננסיות וקבלת מימון. עסק המבצע מעקב יעיל אחר הכנסותיו והוצאותיו יוכל להציב יעדים ברורים ואף להתייעל עם הזמן. בנוסף, כאשר מעוניינים לקחת הלוואה או לקבל קרדיט מגוף פיננסי כלשהו, נעזרים לרוב בדו"ח רווח והפסד כדי להציג את המצב הפיננסי, מה שעשוי לסייע בקבלת תנאים טובים יותר.

דו"ח ניכוי מס במקור (856)

על פי החוק, ישנם לקוחות מסוימים החייבים לנכות מס מהתשלום שלהם לעסק ולהעבירו ישירות למס הכנסה.
למעשה, במקום שמקבל התשלום (בעל העסק) יעביר את המס על הכנסתו לרשות המסים, עושה זאת הלקוח המשלם באופן ישיר.
ניכוי מס במקור נועד למנוע אי-דיווח על הכנסות וקבלת תשלום ללא דיווח, וכך למנוע פגיעה בהכנסות המדינה. גביית מסים כזו מגנה על המדינה ואף חוסכת לבעלי עסקים חיכוכים מיותרים עם רשויות המס. עד אפריל (אלא אם ניתן אישור מיוחד להארכה ממס הכנסה), מי שניכה מס במקור נדרש להגיש דו"ח 856 עבור השנה שהסתיימה.

עצמאי יכול להפחית את סכום המס שנוכה במקור מהסכום ששולם במסגרת המקדמות. במקרה כזה, יש להנפיק אישור שנתי על גביית המס במקור מכל לקוח וספק. ניתן לפנות לפקיד השומה אם מעוניינים להפחית את שיעור המס במקור ואף לקבל פטור מלא מהניכוי, אם בעל העסק סבור כי הסכומים שינוכו לו במקור גבוהים משיעור המס הסופי שייקבע לו לאותה השנה.

הצהרת הון

בשונה מדוחות אחרים, הצהרת הון אינה נדרשת אלא אם רשויות המס מבקשות זאת.
דו"ח זה מסייע במניעת העלמות מס והלבנת הון וכן בווידוא תשלומי המס במלואם. בעלי עסקים, שכירים ולמעשה כל נישום עשויים להתבקש להגיש דו"ח זה, המפרט את כל הנכסים שבבעלותם.

ברוב המקרים, נישום נדרש להגיש הצהרת הון אחת לכמה שנים, כדי לאפשר לרשויות המס לבצע השוואות. לכן, חשוב שהדו"ח הראשון יהיה מדויק, כדי למנוע דיווחים חריגים בעתיד עקב השמטת פרטים.
מה נכנס בהצהרת הון?

  • נכסים פיננסיים – מזומן, חסכונות והשקעות, ניירות ערך, מט"ח, תוכניות חיסכון, ביטוח חיים, קופות גמל, קריפטו.
  • נדל"ן.
  • רכבים, כלי שיט, כלי טיס וכדומה.
  • ריהוט.
  • אומנות ופריטי אספנות.
  • כספות.
  • שטחי מזרע חקלאיים וחממות.
  • תכשיטים.
  • הלוואות ומשכנתאות.
  • מלאי מוצרים.
  • תכולת הבית.
  • ועוד…

חשוב לדעת כי אי-דיווח על הצהרת הון לאחר דרישה מרשויות המס מהווה עבירה פלילית, ואיחורים עלולים להוביל לקנסות.

מאמרים נוספים

אחד הדוחות החשובים לכל עצמאי הינו דו"ח הרווח והפסד. דו"ח זה מסכם את הכנסות והוצאות העסק, ומציג את שורת הרווח התחתונה לשנת הפעילות.
דילוג לתוכן