בין מס הכנסה, מע"מ וחנויות אינטרנטיות
כמו רבים בעולם, גם ישראלים רבים הקימו מיזמי סחר ופתחו חנויות אינטרנטיות. בין אם מדובר בחנות אינטרנטית עצמאית או בחנות בתוך זירת סחר גדולה ומוכרת, חשוב להבין את החובות והדרישות הממשלתיות והפיננסיות שמחייבת חנות אינטרנטית בכל קנה מידה.
כל מכירה מחייבת דיווח
נדמה שהכלל הראשון הוא מובן מאליו, אבל חשוב להזכיר אותו. פתיחת חנות אינטרנטית, גם כאשר מדובר בעסק צדדי, מביאה איתה אחריות דיווח ותשלום לרשויות המס בישראל. כל מכירה, גם אם הקונה הוא תושב ארץ אחרת, מחייבת את המוכר בדיווח ובתשלום מס לפי החוק.
בעידן הביטקוין ושאר המטבעות הדיגיטליים שחנויות אינטרנטיות לעיתים מאפשרות תשלום באמצעותם, חשוב להזכיר שהחוק קובע שכל מכירה, בין אם התשלום נגבה באמצעות כרטיס אשראי רגיל, פייפאל או ביטקוין, מחויב בדיווח.
עם זאת, בכל מה שקשור למיסוי, קיימת הפרדה בין עסק שכל ההתנהלות שלו נעשית בחו"ל לבין עסק שההתנהלות שלו בישראל או בכמה מדינות, כולל ישראל.
תשלומי מס הכנסה וביטוח לאומי
לפני החוק, כל בעל חנות אינטרנטית בישראל צריך לפתוח תיק במס הכנסה וביטוח לאומי ולשלם את המיסים הכרוכים בדבר, גם אם הוא מוכר מוצרים לצרכנים בחו"ל. מס ההכנסה ייגבה לפי החוק, את המיסים על פי הדו"ח השנתי, נקודות הזכות וכל שאר הפרמטרים הנהוגים לפי חוק, ממש כמו שהוא עושה מול כל עסק עצמאי אחר שמתנהל בחנות פיזית בישראל.
מס ההכנסה נגבה על סמך הרווח הנקי בניכוי הוצאות – כלומר הכנסה חייבת. מסיבה זו, חשוב לבחון אלו הוצאות מגיעות עם פתיחת חנות אינטרנטית. בין ההוצאות הבולטות: עלויות תשלום לספקים ורכישת מוצרים למכירה, עלויות משלוחים, עמלות מכירה הנגבות על ידי זירות הסחר ועל ידי חברות הסליקה, הוצאות טכנולוגיות ושיווקיות וכדומה.
גם דמי הביטוח הלאומי נגבים כרגיל ממי שהעסק שלו מוגדר כחנות אינטרנטית ואין הבדל בין סחר באינטרנט לכל תחום אחר.
תשלומי מע"מ
החוק בישראל מגדיר כי כל אדם שפותח עסק, בין אם מדובר בחנות פיזית, אינטרנטית או כל עסק אחר לצורך העניין, חייב לפתוח תיק במע"מ, שם ייקבע האם מדובר בעוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ.
במקרה של חנויות אינטרנטיות, נעשית החרגה כשמדובר בחנויות כמו אמזון, שתחתן פועלים יזמים רבים. סעיף 2 בחוק המע"מ קובע כי המס מוטל על עסקאות בישראל. בסעיף 14 נקבע כי מוצר או נכס שנמסר או יוצא מישראל מחויב במע"מ. מוצרים הנמכרים באמזון ובאתרי סחר גדולים אחרים לא מגיעים לישראל ולכן לא נחשבים כעסקה שהתקיימה בישראל ולכן אנחנו לא משלמים עליהם מע"מ. מצד שני, מוצרים היוצאים מישראל, במסגרת פעילות של חנות אינטרנטית או בכל דרך אחרת, מחייבים את בעל החנות לפתוח תיק במע"מ ולשלם מע"מ בשיעור אפס, בתנאי שנערך רשימון יצוא.
כלומר מי שמוכר את מוצריו בשיטת דרופשיפינג או מחזיק את המלאי בחו"ל במחסנים חיצוניים, כמו אלו שמציעה אמזון, לא מחויב בפתיחת תיק מע"מ. החלוקה הזו בין חנויות אינטרנטיות, מתייחסת גם להחזרי מע"מ. מוכר שמשלם מע"מ בשיעור אפס רשאי לקזז מע"מ תשומות (מע"מ ששילם העסק עבור מוצרים או שירותים שרכש) ולקבל החזרי מע"מ.
פתיחת חנות אינטרנטית יכולה להיות צעד חשוב בדרך לרווחה כלכלית, במיוחד בימינו אלו, אבל חשוב להבין שיש לא מעט מושגי יסוד וסעיפים חוקתיים שחשוב לתת עליהם את הדעת כשמקימים חנות אינטרנטית.